söndag, september 23

Lördag-Söndag

En helg med underbart höstväder.

Vi har haft småkusinerna på besök i helgen. Från fredag till lördag sov båda över och från lördag till idag sov "bara" storebror-kusin över. De är bästisar , vår lillkille och storebror-kusin. Igår var det allmänt pyssel. En sån där dag som man tänker att idag ska jag hunna göra en massa saker som har släpat efter.
Men så skulle vi ha in en liten soffa att ställa i sonens rum under den nu sänkta sängen. Men då fick vi först flytta på byråerna där han har leksaker och ta bort alla böckerna som temporärt låg under sängen. De ligger nu temporärt i högar på golvet utmed väggen. Men det blev jättebra med soffan :-) kusin J sov i den inatt och det gick bra. det blev bra men tog rätt lång tid. Soffan har stått temporärt i uterummet och behövde nu dammsugas rejält och tvättas av. Sådant tar tid, mycket mer tid än man kan tro.
På kvällen skulle störste sonen på fest och ville bli hämtad vid 01:00. Men han ringde strax efter 12 och tyckte att det var dags att åka hem Några inte så trevliga killar från NSF Kristianstad hade kommit och förstört stämningen på festen. Hur som helst, maken for iväg och hämtade sonen, de kommer hem och min man pratar med någon i köket....jag steg upp och hör honom säga "...rapportera en viltolycka..."
Då hade ett rådjur hoppat rätt ut och rakt framför bilen. Rådjuret dog direkt och nu blir det till att skadeanmäla bilen. Inte så himla mycket skador, men det är ju onödiga pengar även om det mesta går på försäkringen så ligger ju självrisken på 2000-3000 kr.

Idag, söndag, tog vi med systers familj ( hon med kusinerna) och åkte till Kjugekull. Vilken härlig plats det är att tillbringa en söndag på. Vi hade laddat med smörgåsar och kaffe och det är ju såååå gott när man har gått en vända. Hundarna tyckte att det var hur kul som helst.

När vi kom hem satte jag maken i arbete. Han fick först gräva upp en rot, ett äppleträd som har gått hädan som vi sågade ner för ett par veckor sedan. Sen skulle jag ha ner ett sälg-träd ( vet ej vad det heter) i hålet. Hålet fylldes med träd och jord och jag kom på att det hade varit snyggt med sten runt om istället för det där gräset. Så jag talade om hur jag ville ha det och nu har jag precis varit ute och inspekterat :) visst är det härligt att få vara lite arbetsledare ibland. Resultatet blev jättebra.
Fast nu när jag vet att han kan lägga sten så ska vi minsann få till stenkanter runt samtliga buskar, träd och rabatter. Vi fick ett helt lass gatsten av grannen mot att vi plockade ut dem ur deras häck och det gjorde vi ju gärna.

Hej hopp nu ska jag gå ner och inpektera midagen som står i ugnen. Det blir en fisk-blandning i ugnen och till efterrätt "latmajas krämiga fruktpaj" som ni kan få receptet på om ni kollar på länken http://www.spiritoffood.se/sof/templates/listpage.aspx?id=395
En recepttävling där jag ha rmed två recept än så länge.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror det är bäst jag håller ett öga på den här bloggen:)
E inte helt säker på att vi är alldeles överens om att stenlägga havla trägårn...