söndag, september 16

Fredag-Lördag-Söndag

Sammanfattning på fredagen:

Hämtade bivaxet och åkte hem och började experimentet med att göra salva och ljus.
1:a omgången salva blev för lös...smälta om och tillsätta mer bivax. Låt stå svalt tills lördag.

Ljusen då, det doftar underbart gott av bivaxljus så jag tänkte ju såklart göra några vackra saker. vad jag inte visste var att bivax stelnar vid ganska låt temperartur så det där med att forma det mjuka bivaxet till ljus får jag nog öva på :-)
Men jag fick till ett par stycken i alla fall. Tyvärr så var den veka jag hade inte tillräckligt tjock så det får jag fixa nya.
Maken kom med den briljanta idén att värma pianotråd och trycka igenom det färdiga ljuset och sedan föra igenom veken. Jag var inne på att borra, men det verkar inte finnas 1,5 mm borr som är 10 cm långa. Jag ska testa makens idé.


Lördag, vaknar och har en i mitt tycke lysande idé.
Lille sonens säng, som är en loftsäng, behövde sänkas då han numera tjongar huvet i taket omhan sätter sig rak i sängen. Jag kan dessutom inte kravla mig upp i sängen till honom om det skulle behövas.
Men det skulle väl inte vara några problem tyckte jag förutom möjligen att:
Klädskåpet under sängen fick inte plats längre så det måste flyttas ut i rummet. Vad gör man då för att inte bli av med för mycket golvyta? Jo, man kommer på att det är ju bara att flytta ut den fula vita garderoben och sätta klädskåpet där istället.

Så kommer maken men det lilla inlägget att : Ja men det kräver att vi fixar "såret" i golvet, sätter upp nya taklister, tapetserar den bit somär "rå" vägg........
HERRE Jösses.....jag ville ju bara sänka den sabla sängen.

Skit samma tänkte jag och vi skred till verket. Nu är sängen sänkt 25 cm och garderoben coh golvet tas omhand i morgon.


Söndag, vaknar med mycket mindre inspiration än igår. Lördagens arbete tog nästan hela dagen mest pga att mannen blev tvungen att jobba (!!) så han satt i telefon väldigt mycket igår.
MEN nu är golvet fixat och gamla garderoben är ute ur rummet och det är "bara" småsakerna kvar och det vet väl alla hur det är med småsaker :)

Min salva har nu fått rätt konsistens, jag fick tillsätta ytterligare vax för att det skulle bli bra.
Men tror ni att jag har skrivit upp hur mycket vax jag använt???
Jag ska ta med till jobbet imorgon så får kollegerna testa.

Nu ska jag gå ner och lägga in sonens kläder i klädskåpet. Sen tror jag att Läckberg ska få roa mig en stund.
Om nu inte makens kreativa idé ska verkställas idag. Han tycker att vi ska riva ut vaskskåpet i tvättstugan och sätta in ett rack med trådbackar istället och en mindre vask.
Det blir säkert jättbra när det blir klart. Men det är ju just det....varför kan man inte bli HELT klar med en sak innan man börjar på nästa? Jag menar då spackling, målning och tapetsering på sonens rum.

Vi får helt enkelt se hur den här dagen slutar.
Skön söndag !

1 kommentar:

Ann-Sofie sa...

Då får man vara testkanian imorgon med bisalvan, låter skoj!
He skön och produktiv söndag....