fredag, september 19

Lev livet levande

Vad menar hon med det undrar ni kanske?

Jag menar att man varje dag ska finna något positivt i sin tillvaro. Jag vet att jag har skrivit det innan men det tål att upprepas. Det är så lätt att bara falla in i någon slags slentrian där dagarna går in i varandra och man inte hänger med. Det tror jag i och för sig att alla märker av mer eller mindre men då gäller det att stanna upp och ta tillvara.

För egen del blir det extra tydligt när människor i min närhet drabbas av sorg.
En kollega miste sin make i en trafikolycka, orsakad av en som körde rattfull. Till henne skickade jag ett kort.
En väldigt nära vän har mist sin far och jag var hos henne en vända igår kväll efter kören.
Några timmars prat och gråt senare åkte jag hem och kände att, jo det var rätt att åka dit just i kväll. Det var rätt att "tränga" mig på.

På jobbet har det ju varit kaos ett tag men det känns som om det börja ordna upp sig vad det gäller arbetsbelastningen.
När det gäller vår arbetsmiljö så är det helt "fucked-up"
Att vi sedan inte har ett fungerade personalutrymme gör inte saken bättre. Det är inte färdigrenoverat så nu består det av kala väggar och hängande kablar, trasiga lister och trångt om utrymme när man ska värma sin mat. Mikron står dessutom i en liten vrå och slåss med kopiator ( jo vi har fått en men den funkar sådär och väsnas en massa) och studenter.
Man finner liksom ingen vila någonstans och en kollega uttryckte det som så här:
"Man får gå tillbaka till sin dator och vila huvudet när man har fikat...."

Så har vi fått förändrad postgång vilket innebär att posten delas ut en gång om dagen istället för två som det var tidigare.
I praktiken innebär detta att ett ärende som tidigare tog 2 dagar nu kan ta 6 dagar istället....eller ännu mer om man har otur och internkuvertet kommer på avkrokar. Vilket händer ganska ofta...

MEN i allt detta så finns det bra saker och den allra braigaste är mina kollegor. Utan er hade jag nog blivit knäpp på riktigt.
(Nu är det bara lite låtsasknäppa jag har drabbats av)

Nu ska jag titta på StarWars med Tobias, han har varit hemma från skolan idag. Mådde inte bra imorse men har kryat på sig igen.

Jag är glad och tacksam för att jag har ett fåtal men väldigt nära vänner som jag vet finns där.
Jag är glad och tacksam för att jag kan vara ledig på fredagar
Jag är glad och tacksam för att jag har en trygg och stabil bas hemma
Jag är glad och tacksam

3 kommentarer:

Anonym sa...

vackert..
Namnge din trygga bas (du menar väl mig va?) så ska jag länka in alla kollegor som inte tror mig, att jag skulle vara chefen hemma :D

//maken

Jessica sa...

Ja du. Den dj...la idioten borde spärras in pålivstid. Min tanke är
att jag undrar hur många gånger han har kört förbi vårt hus, mina barn och kört i byn och varit på lyset. Man blir lite rädd såhär i efterskott.

kram

Anonym sa...

Jag är inte lika tacksam över att du är ledig på fredag, men är å andra sidan glad för att alla andra dagar du jobbar, och glad för din skull att du är ledig och tacksam.

Rumspolarn