tisdag, september 30

Dagens goda gärning?

Jag minns en gång när Tobias var liten, en 3-4 månader, och jag var o handlade på Maxi.
Det var toktomt i kylskåpet så jag var verkligen tvungen att handla.
Givetvis tänkte resten av befolkningen samma sak och det var kööööer och varmt och ungen skrek och jag svettades.

Väl i kassan vrålade barnet och jag blev hyperstressad.
DÅ som genom ett under hör jag en röst säga, "Ska vi hjälpa dig?"
"Ähhh ...jatack," sa jag och fattade inte riktigt vad de menade.
"Gå och sätt dig med lillkillen och amma om det behövs så fixar vi dina varor..."
VA?...sa jag och gick till en stol bakom kassan..och grät av lycka.
De underbara människorna inte bara lastade upp mina varor på bandet utan de packade ner allt, satte kassarna i vagnen, hämtade mitt ICA-kort (sa till kassörskan att "hon får skriva på istället för att knappa in nån kod...")kom till mig med kvittot för påskrift och sedan fick jag hjälp ut i bilen. Det enda jag lyckades stamma fram var "Tack så mycket..."
Detta är 7 år sedan och jag minns fortfarande hur otroligt glad jag blev.


Idag när jag var på Maxi så går jag förbi en kassa där en stackars mamma slänger ner varorna i vagnen utan att packa i sina kassar. Ett ilsket barn hänger på hennes axel och hon ser ut precis så som jag kände mig den där gången.
Jag stannade och frågade henne om hon ville ha hjälp med packandet...gissa om hon blev glad!
Tre fullpackade kassar senare så tackade hon mig och sa att det var räddningen, tålamodet var tillbaka och kvällen var räddad. "Tänk så snälla människor det finns" sa hon till sin lille bebis och log ett leende mot mig som gjorde mig alldeles varm i hjärtat.


Jag skulle vilja vända på det hela, tack vare att jag gav henne 3 minuter av min tid så fick jag så otroligt mycket tillbaka.
Sensmoral? Gör mot andra så som du vill att andra ska göra mot dig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Brukar tänka så själv när jag släpper någon före på ICA - att nästa gång är det jag som behöver gå före.
Vackert gjort!
Mycket bra!

Jenny sa...

Fint gjort av dig, ja egentligen är det inte mycket som behövs.
Ha en bra dag, kram jenny

Anonym sa...

Du gör goda gärningar varje dag. Vad hade vi gjort utan dig? Dessutom är du ju snäll och följer med mig på gratisfika.

Elisabeth sa...

Du är fantastisk! För bara en fantastisk människa kan "skicka vidare" den vänlighet som hon själv mött...!

Varm kram...