söndag, november 16

Hundar och brödbak

I vår familj bor det 2 hundar, en Cilla och en Sally, båda av rasen Tibetansk Spaniel. Rasen har dock inget att göra med övriga Spaniel-raser, för den som är intesserad av mer info om rasen så rekommenderas vår uppfödares hemsida, Kennel Follow.

Jag har precis läst ut en helt underbar pocket som handlar om Marley, världens värsta hund. Jag har skrattat så att tårarna har runnit och hela jag skakat (inklusive sängen) och även gråtit på riktigt.
Den handlar, givetvis, om hundens olika tokiga upptåg men framförallt så tycker jag att det är en pricksäker beskrivning av hur det är att ha hund. Hur villkorslöst det är från hundens sida. Att komma hem från jobbet och mötas av två överlyckliga hundar i hallen som är just så överlyckliga bara för att JAG kommer hem....det är härligt.
Sally skriker och jamar som en katt och Cilla kurrar som en, jag vet inte hur jag ska beskriva ljudet, det låter som en kurrande duva på något sätt.....

Cilla är nu 4,5 år och Sally är nyss fyllda 3 år. Vi är lite valpsugna så det blir nog ett försök till våren med Cilla. Sally har vi på "halv-foder" vilket innebär att uppfödaren har rätt till en kull valpar och det lär bli av nästa år.
Små tibbevalpar är något alldeles vansinnigt sött.

Nu är det snart dags att baka ut bröddegen som stått på jäsning. Jag har börjat baka på surdeg och det blir så himla gott. Enkelt är det också!
Nu idag tar jag bara undan en liten bit deg som får ligga i kylskåpet till nästa brödbak.

Sen doftar det ju så gott av bak, igår blev det kanelbullar och idag bröd. Gott!

Skön söndag på er........

Inga kommentarer: