lördag, december 20

Handoperation

är en ganska enkel historia.
Jag har sedan i somras haft mer och mer ont i min högra hand. Det värker och sticker och fingrarna domnar, jag är fumlig som tusan och det är rätt besvärligt och det gör så infernaliskt ont.
För några veckor sedan var jag (duktig flicka) hos läkaren och det konstaterades att jag har drabbats av karpaltunnelsyndrom. Det innebär att den nerv som försörjer tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret med känsel kommer ikläm pga överbelastning i handleden.
I mars (hoppas jag) blir jag kallad till ortopeden och förhoppningsvis får jag en operationstid innan sommaren. Själva operationen går ut på att man skär av ligamentet som ligger över nerven och sedan syr man helt enkelt ihop huden och så får resten "laga sig självt" och vips så är det mer plats för nerven och den kommer inte i kläm mera.

Fram tills dess så får jag ha en speciell skena på natten och en annan på dagen. Det funkar sådär att tex baka med en skena på handen så jag slarvar lite och får ju lida för det senare. MEN operationen kommer att fixa det hur bra som helst........

Inga kommentarer: