fredag, oktober 3

Soldaterinran


Igår var det dags för Soldaterinran, det som förr hette att
"svära tro-&huldhetseden"

Med tal och "bumpabumpa-musik", rundvandring på kompaniet och kramar så blev soldaterna i 16:e insats på livkompaniet erinrade om varför de är soldater.
Ganska så högtidligt minsann och när vi anhäriga fick se en film som ett tidigare kompani hade spelat in så satt jag och tänkte
Tack gode gud för att vi lever i ett fredligt land och att vi har det så bra som vi har.

Idag kommer "vår" soldat hem för helgpermission. Efter att ha sett hur de har det på "luckan" så förstår jag att de tycker att det är mysigt att komma hem på helgerna. Det är inte särskilt hemtrevlig på logementen. Men dete bidrar å andra sidan att gruppen måste skapa en trivsam gemenskap.
Ungefär som det kan vara på en arbetsplats utan en fungerande kopiator...men med skoputsmaskin....

Go'fredag på er // anette

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man ska absolut inte förringa en bra skoputsmaskin. Den skapar i sig en lite hemtrevlig miljö, kan jag tycka. Alla hotell har ju en...

Anonym sa...

jag vet inte vad jag klickade i och vad jag missade, men det var i alla fall jag som hade en åsikt i frågan "hemtrevligt"...