lördag, oktober 11

Äppeldags

Igår var jag hos mamma och pappa en vända, deras granne har en massa äppelträd som bågnar av frukt och jag fick ta hur mycket jag ville.
Det är ju så gott att ha äpplepaj/kaka/mos i frysen och njuta av det under kalla och mörka vinterkvällar.
Pappa skulle givetvis hjälpa till och tog stegen med sig.
Akta så att du inte trillar ner sa jag och tog ett tag i stegen och då brakar det och pappa faller till marken. Att mitt hjärta inte stannade är ett under.
När han sitter där på marken och klämmer på sin armbåge så säger han
"jag har fått svar på min röntgen...det var diskbråck och inte höftkulan..."
Sen skulle han upp på stegen igen fast då sa jag till på skarpen!
Idag ringde jag för att kolla hur det var och han var lite öm i kroppen men inget allvarligt.

Nu står det en äppelpaj i ugnen och det doftar ju så gott.


detta ska inte vara en receptblogg men jag måste dela med mig av detta smarriga recept.


En kaka som passar riktiga gottegrisar. Söt och knäckig i smaken.
5 st äpplen
1 tsk kanel
100 g smör
2,5 dl strösocker
150 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 st ägg, uppvispat

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200°. Skala kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor. Smörj en pajform ca 26 cm i diameter med lite smör och lägg i äppelklyftorna. Strö över kanel.
2. Smält smöret och låt svalna. Blanda alla torra ingredienser.
Rör sedan ner det smälta smöret och ägget. Bred degen över äppelskivorna. Platta till degen. Pudra degen med lite kanel före gräddningen. (oops kanelen glömde jag)
3. Grädda 40 min i nedre delen av ugnen. Pajen ska få en gyllenbrun färg. Servera med vaniljsås eller glass

2 kommentarer:

Jenny sa...

Tur att det inte gick värre med din pappa. Idag ska vi till kyrkan sen ska vi äta middag med mina föräldrar. Mamma har förberett en god köttgryta och jag ska stå för efterrätten, blir nog till att prova din. Låter väldigt smarrig!!
Ha en skön söndag Kram Jenny

Marieiskogen sa...

Härligt med äpplen!
Mindre bra med gamla gubbar och stegar...
Taskiga minnen på den fronten kan man säga.
Tur att det gick bra för din pappa.
Hälsa honom så gott och njut av höstens äpplen.

Ha det bra // Marie