tisdag, februari 3

Så svårt det är

telefonen ringer , min mamma gråter och säger att " din syster finns inte mer, Lena är död"
pappa tar över luren och jag bara skriker
"Nej nej nej -vad säger ni? Pappa jag kommer hem........"
Linus är på väg hem från Sälen där han varit med sitt jobb.
Martin sover, jag väcker honom abrupt och säger att jag måste åka hem till mamma o pappa, något har hänt med Lena.

Nej nej nej - Gud låta mig hinna krama henne en sista gång - de enda tankar som far genom huvudet när jag kör. Möter en ambulans -NEJ - FAN jag hann inte.......
Kommer fram - ambulans, polis
Jag stormar in och Jessica som precis kommit säger "hon är död" NEJ NEJ NEJ
Pappa i hallen - "Pappa vad har hänt - lever hon?"
"Nej Anette, hon är död...hon finns inte mer"
Oh denna förtvivlan jag ser i pappas ögon
jag springer in i sovrummet och där sitter mamma på golvet och håller hennes hand....jag slänger mig ner på knä, håller om Lena...hon är kall -o vad hon är kall - tar av min jacka och sveper om henne - kramar henne och känner-hör hur jag skriker NEJ NEJ NEJ
Mamma - älskade mamma - lägger en tröstande hand på min rygg. Klappar - gråter
Lena - å Gud - hon är död
Ambulanspersonalen kommer in i rummet, jag känner en av dem, en kram.
Jag gå ut till pappa kramar hårt och säger "älskade pappa"
Lenas sambo går omkring och försöker prata med alla- ordna allt-chockad-

"Vad hände?" frågar jag
Han hade åkt iväg på ett möte med flygklubben kl 09:30, väckte Lena och sa "nu åker jag"
"Jag är vaken - vet att du ska iväg"
Han kommer hem och hittar henne livlös i sängen - börjar blåsa luft i henne och ge henne hjärtmassage - ringer mamma o pappa ber dem ringa en ambulans -
De skyndar sig dit o mamma känner efter puls - inget -
Pappa o Håkan försöker få liv i henne - inget -
Ambulansen kommer - försöker få igång hjärtat med defibrillator - inget -

Jag ringer hem till Martin - lovar att komma hem snart - han mår inte bra - panikångesten vrålar i kroppen på honom. "Mamma - kör försiktigt"

Hem - Förklara för Tobias - kramar Martin - gråt gråt gråt
Sms'ar Linus för att höra var de är, i Malmö vid 21-tiden, bestämmer mig för att inte berätta ännu...en stund senare-måste prata med honom -ringer, berättar -

Sover inte mycket första natten - vankar runt i huset -

Förtvivlan - gråt - det gör så ont i hela mig - igår var jag hos mamma o pappa - Håkan - Jessica
Jag vill stå stark och hålla skyddande armar om dem. Den djupa förtvivlan jag ser hos mamma o pappa - vill bära dem, skydda dem. Gud - hjälp dem igenom detta - ge mig styrkan att bära dem.

Nu - har sovit ett par timmar - går upp - känner att ord måste komma ut så jag skriver detta.

Lena - hon skulle bli mormor för första gången i april, hon gladde sig så åt detta.

Fredagen den 13 ska vi begrava henne, min syster, mina älskade föräldrars dotter - hur ska de orka?

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Mina tankar finns hos dig och din familj Anette. Jag får ont i magen av det jag läser, men samtidigt är det så fint.

Kramar i massor

Jenny sa...

Tänker på dig. Många varma kramar Jenny