tisdag, mars 10

Ljus i livet

Doftande ljus och väldigt goda vänner kan göra underverk en alldeles vanlig trist tisdag.
Jag har haft doftljusparty ikväll och jag hade bjudit in några glada kamrater.
Så himla kul det har varit!
Att träffa Agneta igen - ÅHHH vad kul det var att du kunde komma.
Tobias dagmamma som han var hos fram till för ett år sedan, jätteroligt att snacka lite skit med henne också. Emma, Ingela (med dotter), Lena, Anneli, Tove, Jessica och Jackie....er träffar jag ofta men jösses vad mycket vi har att prata om ändå!
Det var verkligen hellyckat och jag lovade i ett svagt ögonblick att jag här skulle åtrege receptet på pajen...

Till 4 pajer tog jag ( jo, det var visst 4 pajer - 3 ananas och 1 äpple )
Pajskalet
450 g margarin av valfri sort
2 dl socker
Skrädmjöl ca 3 dl ungefär
Vetemjöl ca lika mycket som skrädmjölet

Smält smöret och blanda ner resten, konsistensen ska vara åt småkakshållet
Tryck ut degen i pajformen (behöver inte smörjas innan) strö över lite potatismjöl och förgrädda i sisådär en 10 minuter i 175 grader.

Fyllningen som räcker till 3 pajer
4 ägg
4 dl Creme Fraiche (inte den lätta)
2 dl socker
en skvätt vaniljsocker (lite mer än en tesked skulle jag tro)
3 burkar väl avrunnen krossad ananas

Rör ihop och häll ner i pajskalen och grädda i ca 30 minuter i 175 grader.

Nu är det kanske någon som undrar hur man ska veta när den är färdig om det inte finns en exakt tidsangivelse. Jag svarar som min mormor sa till mig när jag var liten och frågade hur länge rabarberpajen skulle vara i ugnen "I ca 20 minuter eller tills den är klar"
Så det så!

Tack mina underbara vänner för en trevlig kväll
kram och go'natt

Inga kommentarer: